Coöperatieve organisatie en toezicht

Missie

CBZ is dé coöperatie die haar leden, de kleinschalige zorgorganisaties in Gelderland, Utrecht, Overijsel en Flevoland, ondersteunt in het uitvoeren van kwalitatief hoogwaardige en innovatieve zorg, voor een zo breed mogelijke doelgroep.

Visie vanuit vijf perspectieven

  • Leden: samen sterk door de coöperatie
  • Deelnemers: zorg op maat in eigen omgeving
  • Financiers: CBZ is vertrouwde partner in passende zorg
  • Samenleving: kleinschalige zorg dichtbij
  • Medewerkers: met elkaar voor goede zorg

Gemeenschappelijke kernwaarden

Geworteld
Leden van CBZ zijn geworteld in de samenleving. Zij onderhouden tal van verbindingen met plaatselijke verenigingen, organisaties en bedrijven en zij kennen de thuissituatie van hun deelnemers.

Gekend
Onze deelnemers voelen zich gekend en gezien. De eigenaar en het personeel kent iedere deelnemer én de verzorgers/mantelzorgers. Zij kennen ook de achtergronden van de deelnemers en het sociaal netwerk waar zij deel van uitmaken. Bij de ondersteuning wordt hier rekening mee gehouden.

Eigenheid
Alle leden van CBZ zijn zelfstandige ondernemers. Zij bepalen de eigenheid van hun zorgonderneming. Leden van CBZ zijn vaak zeer authentiek. Deze eigenheid is ook van meerwaarde voor de deelnemers. Zij zijn onderdeel van het unieke verhaal van de zorgonderneming en dragen hieraan bij. Dit geeft ook hun leven meer eigenheid en betekenis.

Eenvoud
In de ondersteuning van deelnemers gaan we voor eenvoud. Geen ingewikkelde diagnoses en trajecten, maar doen wat nodig is, mensen laten meedoen en erbij horen. Deze eenvoudige en mensgerichte benadering is kenmerkend voor leden van CBZ. En verder gaan we ook als collectief voor eenvoud door niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden, maar samen te werken aan slimme aanpakken.

Kwaliteit
We staan voor kwaliteit en bewaken dit gezamenlijk. Kwaliteit van zorg betekent dat we goed kunnen uitleggen wat we doen en waarom. We werken vanuit onze kernwaarden en leggen verantwoording af over ons handelen. We kijken met elkaar mee en bespreken kwaliteitsvraagstukken die ons bezig houden.

Structuur van de organisatie

CBZ is een coöperatie. Een coöperatie is een vereniging met een bedrijf. De leden zijn de eigenaar van het gezamenlijke bedrijf. Begin 2024 is de structuur van CBZ veranderd. In plaats van een bestuur, Coöperatieraad en Algemene Ledenvergadering is er gekozen voor een Ledenraad. De Ledenraad is het hoogste orgaan van CBZ en is samengesteld uit zestien leden die samen alle leden van CBZ vertegenwoordigen. De bestuurder is belast met het besturen van de coöperatie en de algemene gang van zaken. De bestuurder vormt samen met de directeur Zorg het directieteam. Met deze stap heeft CBZ een slagvaardige en professionele organisatie neergezet. Met de nieuwe statuten is Coöperatie Boer & Zorg overgegaan van B.A. (Beperkte aansprakelijkheid) naar U.A. (Uitgesloten Aansprakelijkheid). De Raad van Toezicht houdt onafhankelijk toezicht en ziet toe op de kaders waarbinnen CBZ werkt. Op onze website staan de leden van de Ledenraad, Raad van Toezicht, Centrale Cliëntenraad (CCR), directie en regioteams.

Werkorganisatie

Het centrale bureau is gevestigd in Wageningen. Ruim 45 medewerkers leveren diensten voor de aangesloten leden. Het bureau bestaat uit de volgende teams:

  • Directie bestaande uit bestuurder en directeur zorg;
  • Vier regioteams die bestaan uit een regiomanager, een zorgconsulent en een regioondersteuner. Daarnaast is er een manager voor de woonzorg in de V&V-sector;
  • Het team financiën en ICT draagt zorg voor de betalingen aan de leden, financiering vanuit opdrachtgevers en applicatiebeheer van Nedap en Qoden;
  • De cliëntenadministratie zorgt voor de administratieve verwerking van de door de leden ingevoerde gegevens en de declaraties richting gemeenten en zorgkantoren;
  • Verschillende experts ondersteunen de organisatie en coöperatie vanuit diverse vakgebieden: aanbestedingen, HR, communicatie, kwaliteit, beleid, governance en algemene ondersteuning van de organisatie.

Bestuur in 2024:

  • Wim van Heel, interim directeur-bestuurder van 1 januari 2024 tot 31 juli 2024
  • Inge de Vries, directeur-bestuurder van 1 augustus tot 1 oktober 2024
  • Roland Ekkelenkamp, bestuurder per 1 oktober 2024

Ondernemingsraad (OR)

Samenstelling

Eind 2023 werd uit de personeelsvertegenwoordiging een Ondernemingsraad opgericht. Op 1 januari 2024 bestond de OR uit drie leden. Na een oproep voor nieuwe leden, zijn eind 2024 twee nieuwe algemeen leden door de OR verwelkomd. Naast vijf onderlinge vergaderingen, vonden in het verslagjaar vier overlegvergaderingen plaats met afwisselend de directeur Zorg, de interim directeur-bestuurder, de directeur-bestuurder en de nieuwe bestuurder.

Onderwerpen

In 2024 heeft de OR haar positie in de organisatie verstevigd. Er zijn formele stukken opgesteld zoals het reglement Ondernemingsraad met addendum en er zijn afspraken gemaakt over het instemmings- en adviesproces. Er is scholing gevolgd uit de Leerlijn voor ondernemingsraden bij CNV Academie. Thema’s die aan de orde kwamen tijdens de OR-overleggen, waren naast verschillende instemmings- en advies onderwerpen, het personeelshandboek, het functiehuis en de strategische thema’s voor 2025. Een OR-lid maakte deel uit van de werkgroep die het voor alle medewerkers verplichte trainingstraject van CBZ heeft voorbereid en geëvalueerd.

Een lid van de OR heeft deelgenomen in de adviescommissie voor de benoeming van de nieuwe bestuurder, die per 1 oktober 2024 is aangesteld. Ook heeft de OR advies gegeven op het profiel van het lid van de Raad van Toezicht van CBZ.

Centrale Cliëntenraad (CCR)

De Centrale Cliëntenraad (CCR) geeft advies en instemming over onderwerpen die voor de deelnemers van de coöperatie van belang zijn.

Samenstelling

Op 1 januari 2024 was de samenstelling van de CCR als volgt:

  • Desiree Ziemerink: voorzitter (herbenoemd op 1 december 2024)
  • Ton Olofsen: vicevoorzitter
  • Paula Hoek-Gommers: secretaris (afgetreden op 1 juni 2024; zij blijft lid van de CCR totdat een vervanger wordt aangesteld)
  • Carla Lucas: algemeen lid
  • Sigrid Zijdenbos: algemeen lid

In 2024 werd vier keer vergaderd met afwisselend de directeur Zorg, de interim directeur-bestuurder, de directeur-bestuurder en de nieuwe bestuurder.

Onderwerpen

In 2024 formuleerde de CCR haar visie opnieuw en is scholing gevolgd bij het Landelijk Steunpunt cliënten Raden (LSR) op het gebied van achterbancontact. Een aantal leden van de CCR was aanwezig bij regionale vergaderingen van zorgondernemers en het Lerend Netwerk V&V, met het doel om meer regionaal verbinding te leggen.


Daarnaast hebben leden van de CCR mede het gesprek gevoerd met de zorgkantoren en CBZ en is in 2024 is gestart met de deelname aan de Landelijke Klankbordgroep Federatie Landbouw en Zorg.
Thema’s voor de CCR in 2024 waren onder andere: leveren van input voor het Kwaliteitsbeeld 2023 GHZ en het Kwaliteitsverslag Verpleeghuiszorg, het zitting nemen in de externe visitatiecommissie GHZ, het volgen van de ontwikkelingen in de Wet zorg en Dwang en het jaarverslag 2023, de begroting en strategische thema’s voor 2025 van CBZ.

Een lid van de CCR heeft deelgenomen in de adviescommissie voor de benoeming van de nieuwe bestuurder. Ook heeft de CCR advies gegeven op het profiel van het lid van de Raad van Toezicht van CBZ.

Verantwoording van de Raad van Toezicht

Algemeen

2024 is voor CBZ een jaar geweest dat gekenmerkt is door veel bestuurlijke veranderingen. Door tijdelijke afwezigheid en pensionering van de bestuurder, maar ook door de nieuwe statuten met de ledenraad als nieuw orgaan. Dat is soms ‘zoeken’ met elkaar en er is tijd en aandacht in gestoken om het nieuwe model goed te laten werken. De (deels) samen met de Ledenraad georganiseerde zelfevaluatie is hier een voorbeeld van.

CBZ zorgt voor veel randvoorwaarden, waardoor zorgondernemers in staat zijn om zich te richten op dat waar het echt om draait: het verlenen van goede zorg en begeleiding. We zien dat de organisatie zich in 2024 op dit vlak steeds verder ontwikkelt en professionaliseert.

Onafhankelijkheid Raad van Toezicht

Er is in 2024 geen sprake geweest van enige belangenverstrengeling binnen de Raad van Toezicht. Alle toezichthouders zijn onafhankelijk en hebben geen nauwe of zakelijke banden met collega toezichthouders, de ledenraad, bestuur, medewerkers of andere belangrijke belanghebbenden. Evenmin hebben zij belangen in CBZ of de bij CBZ aangesloten ondernemingen.

Samenstelling Raad van Toezicht

Per 1 januari 2024 worden de leden van de Raad van Toezicht benoemd door de Ledenraad. In dit verslagjaar hebben zich binnen de Raad van Toezicht enkele wijzigingen voorgedaan. Mevrouw T.E. Kuijpers nam per 1 juli 2024 afscheid als voorzitter van de Raad van Toezicht, wegens beëindiging van de zittingstermijn. De heer B. N. Goeree, lid van de Raad van Toezicht sinds 1 juli 2022, volgde mevrouw Kuijper per 1 juli 2024 op als voorzitter. De financiële portefeuille van de heer Goeree is overgedragen aan mevrouw P.M. de Bruijn, die in juni 2024 is benoemd als vierde lid van de Raad van Toezicht.

De Raad van Toezicht heeft taken en werkzaamheden, met behoud van de collectieve verantwoordelijkheden van de Raad, belegd bij een drietal commissies:

  • Commissie Kwaliteit en Veiligheid: de heer P.S.H.M. van Vliet
  • Auditcommissie: mevrouw P.M. de Bruijn
  • Remuneratiecommissie: de heer B.N. Goeree en mevrouw A. Dantuma-Hieronymus

Rooster van aftreden

Naam Rol Benoeming Herbenoeming Terugtreden
T.E. Kuijpers Voorzitter 30-06-2016 30-06-2020 30-6-2024
B.N. Goeree Voorzitter
per 1 juli
2024
01-07-2022 01-07-2026
A. Dantuma Lid 01-07-2023 01-07-2027
P.S.H.M. van
Vliet
Lid 01-07-2023 01-07-2027
P.M. de Bruijn Lid 01-06-2024 01-06-2028

Nevenfuncties

Onderstaande tabel bevat een overzicht van hoofd- en nevenfuncties van de leden van de Raad van Toezicht:

Naam Hoofdfunctie Nevenfunctie
B.N. Goeree Directeur financiën GGZ
Friesland
Voorzitter audit commissie
RvT vanboeijen; hoofddocent
IT&DA bij EMFC aan de RUG.
A. Dantuma Zelfstandige Raadsheer- en
rechterplaatsvervanger;
voorzitter Raad van
Commissarissen Henz; lid
Raad van Toezicht
Streeklaboratorium
Kennemerland; lid
Geschillencommissie
P.S.H.M. van Vliet Eigenaar Luwte & Storm bestuurslid Stichting The
Whise Foundation; bestuurslid
Stichting Bijzonder Curator
Nederland
P.M. de Bruijn MSc RA Directeur Bedrijfsvoering
Stichting Severinus

Onderwerpen Raad van Toezicht

In het licht van de nieuwe organisatiestructuur heeft de Raad van Toezicht in 2024 bijzonder aandacht besteed aan compliance van CBZ en strategische thema’s, waaronder kwaliteit, ontwikkelingen WLZ, Wtza, decentrale aansturing en risicobeheersing.

In de voorjaarsvergadering van dit verslagjaar heeft de Raad van Toezicht de financiële jaarrekening 2023 met het bestuur en de accountant van CBZ besproken, waarna de jaarrekening door de Raad van Toezicht is goedgekeurd. In de najaarsvergadering heeft de Raad van Toezicht de begroting voor 2025 met het bestuur besproken en deze goedgekeurd. De Raad van Toezicht heeft in 2024 goedkeuring verleend aan de volgende besluiten van de bestuurder:

  • Jaarrekening
  • Begroting

Tevens was de Raad van Toezicht belast met de werving en selectie van een statutair bestuurder. Per 1 oktober is de heer R. Ekkelenkamp benoemd als opvolger van mevrouw I. de Vries, die per 1 november 2024 afscheid nam vanwege pensionering.

Verder heeft de Raad van Toezicht in 2024 besluiten genomen inzake de verlenging van de opdracht aan de externe accountant RSM en over de bezoldiging van de bestuurder (vaststelling WNT klasse indeling). De bezoldiging van de leden van de Raad van Toezicht wordt vastgesteld door de ledenraad.

Daarnaast is – vanwege het vertrek wegens het bereiken van de maximale benoemingstermijn in de loop van 2024 van de voorzitter, besloten om met begeleiding van een extern bureau de werving in gang te zetten van een nieuwe lid Raad van Toezicht.

De raad verkrijgt zijn informatie primair vanuit de bestuurder. Daarnaast worden regelmatig in afstemming met de bestuurder anderen uitgenodigd bij de vergaderingen. In 2024 is vergaderd met de CCR (februari) OR (mei) en de Ledenraad (september).

De werkgeversrol

De Raad van Toezicht is verantwoordelijk voor het benoemen, beoordelen en belonen van de bestuurder. Daartoe worden (jaar)gesprekken gevoerd. Deze gesprekken worden gevoerd door de remuneratiecommissie en vinden minimaal twee keer per jaar plaats.

Zelfevaluatie

De Raad van Toezicht reflecteert continu op zijn eigen functioneren door informele contactmomenten en formele evaluatie. Jaarlijks wordt een formele zelfevaluatie gehouden welke wordt begeleid door een onafhankelijk externe deskundige. In 2024 heeft op 4 september de zelfevaluatie plaatsgevonden onder toezicht van een extern begeleider, deels in aanwezigheid van de bestuurder en de ledenraad. Tijdens de zelfevaluatie is onder meer gesproken over omgaan met afwezigheid van de bestuurder, onderlinge samenwerking, rolvastheid/rolinvulling en de aandachtspunten voor het volgende jaar. De zelfevaluatie is afgesloten in een gezamenlijke sessie met de ledenraad. Hierbij is onder meer de wens uitgesproken om voldoende ruimte te creëren voor contact en aanwezigheid, bijvoorbeeld van de RvT op de jaarlijkse ledendag. Hiervoor wordt in de agendering ruimte gehouden.

Vooruitblik

De primaire focus voor 2025 is het creëren van rust na de diverse bestuurswisselingen, het verder bouwen aan de samenwerking met de ledenraad en het actualiseren van de toezichtvisie. Daarnaast blijven onderwerpen die in 2024 aan de orde kwamen ook in 2025 op de agenda staan: o.a. kwaliteit en veiligheid, governancestructuur en de strategische koers CBZ.

Ledenraad

Met trots presenteer ik de bijdrage van de Ledenraad aan dit bestuursverslag. De Ledenraad van CBZ bestaat uit een prachtig team van betrokken en toegewijde leden, die met grote deskundigheid en verantwoordelijkheidsgevoel invulling geven aan hun rol. Wat ons verbindt, is een gemeenschappelijk hart voor de leden en de overtuiging dat de kracht van CBZ ligt in samenwerking en gedeeld eigenaarschap.

Het afgelopen jaar heeft de Ledenraad zich met trouw en toewijding ingezet voor het waarborgen van transparantie, goede governance en de belangen van onze leden. Dat alles onder het motto: “sterke muren maken goede buren, maar een open deur maakt een sterk team”. In deze bijdrage blikken we terug op de belangrijkste ontwikkelingen en zetten we onze koers uit voor de toekomst.

Peter H. Linker, voorzitter Ledenraad

Verkiezingen en installatie van de Ledenraad

Na de statutenwijziging in januari 2024 is een tijdelijke Ledenraad a.i. samengesteld, die de verkiezingen heeft georganiseerd voor een definitieve samenstelling. Op 19 februari 2024 is de nieuwe Ledenraad geïnstalleerd en is de voormalige Coöperatieraad opgeheven. De Ledenraad bestaat uit 16 leden, die de regio’s (kieskringen) en de vier zorgsectoren binnen CBZ vertegenwoordigen:

  • Woonzorg volwassenen: verpleging en verzorging
  • Woonzorg volwassenen en jeugd: beschermd & begeleid wonen, GHZ en GGZ
  • Begeleiding, dagbesteding en logeren (jeugd)
  • Begeleiding, dagbesteding en logeren (volwassenen)

Uit haar midden heeft de Ledenraad de heer P.H. Linker benoemd als voorzitter.

Werkwijze en commissies

Om de besluitvorming effectief te organiseren, heeft de Ledenraad in 2024 verschillende commissies ingesteld:

  • Kiescommissie – verantwoordelijk voor verkiezingsprocedures.
  • Agendacommissie – bereidt vergaderingen voor en stemt af met de directie.

    • Deelname door: Bestuurders: mw. I.C. de Vries, dhr. W. van Heel (a.i.) en dhr. R. Ekkelenkamp; namens de Ledenraad: dhr. K. Klein (lid) en dhr. P.H. Linker (voorzitter)
  • Benoemingsadviescommissie – adviseert over voordrachten van bestuursleden en toezichthouders. In 2024 zijn er benoemingsprocedures geweest voor zowel een nieuwe bestuurder (a) als een vierde lid van de Raad van Toezicht (b).
    • a. Deelname namens de Ledenraad: dhr. S. Tiebosch, mw. C. Mars en dhr. P. Linker
    • b. Deelname namens de ledenraad: dhr. K. Klein, dhr. R. Zuidema en dhr. C. Altena.
  • Toelatingscommissie nieuwe leden – beoordeelt en adviseert over toelating van nieuwe coöperatieleden.
    • Leden van de commissie waren in 2024: dhr. W.S. Gelici, dhr. D. Ornée en dhr. E. Top.
  • Financiële commissie – toetst financiële vraagstukken en adviseert de Ledenraad.
    • Leden van de commissie waren in 2024: dhr. Y. Cohen en dhr. C. Altena

Ledenraadvergaderingen en besluitvorming

In 2024 heeft de Ledenraad vier keer vergaderd met de bestuurder. Belangrijke onderwerpen die dit jaar aan de orde kwamen:

  • Vaststelling van de jaarrekening 2023;
  • Herziening van het huishoudelijk reglement;
  • Toelating van nieuwe leden en het opzeggen van twee lidmaatschappen;
  • Strategische thema’s voor 2025.

Daarnaast heeft de Ledenraad zich gebogen over governance-vraagstukken, mede naar aanleiding van vacatures voor een bestuurder en een vierde lid van de Raad van Toezicht.

Belangrijke ontwikkelingen en mijlpalen in 2024

Naast de reguliere besluitvorming kende 2024 enkele markante momenten:

  • Jaarlijkse Ledendag

    Op 19 september 2024 kwamen leden bijeen in het Orpheus Theater in Apeldoorn voor de eerste Ledendag. Voorheen werd er jaarlijks een ALV gehouden. Het thema van de dag was de toepassing van Artificial Intelligence (AI) in de zorg, waarbij inspirerende sprekers en praktijkvoorbeelden de mogelijkheden en uitdagingen van AI binnen de sector belichtten.
  • Bestuurlijke transitie

    In de tweede helft van 2024 was de Ledenraad intensief betrokken bij de borging van de bestuurlijke continuïteit, wat uiteindelijk leidde tot een wervingsprocedure voor een bestuurder.
  • Verbetering governance en samenwerking

    Gedurende het jaar heeft de Ledenraad gewerkt aan versterking van de coöperatieve governance, onder andere door het ontwikkelen van richtlijnen voor samenwerking tussen de verschillende gremia binnen CBZ.
  • In 2024 zijn de leden uit de regio twee keer bij elkaar geweest. De eerste bijeenkomsten stonden in het teken van een nadere kennismaking met de vier ledenraadsleden die gekozen waren binnen de kieskring van deze regio. De tweede avond kwamen zij samen voor een heerlijke maaltijd en het afscheid van de directeur bestuurder en kwaliteitsadviseur die beiden met pensioen zijn gegaan.
  • De ledenraadsleden uit de verschillende regio’s zijn één of meerdere keren samen gekomen om de connectie te maken tussen ontwikkelingen in ‘het veld’ en de werkorganisatie.
  • Sinds de installatie is de Ledenraad door adviesbureau ‘Anne-Marie Advies’ meegenomen in de betekenis en de interpretatie van de nieuwe organisatiestructuur (Governance code, Statuten en het Huishoudelijk reglement). Ook heeft de Ledenaad, in samenwerking met de LTO-Academie, een middag stil gestaan bij de DISCgedragsanalyse. Dit leverde waardevolle inzichten voor de Ledenraad om zich verder te ontwikkelen en gebruik te maken van elkaars kwaliteiten.
  • De voorzitter heeft bij aanvang van zijn rol als voorzitter met goed gevolg een cursus “Voorzitters in Coöperaties”, bij de Coöperatie-academie van de NCR, doorlopen.

Zelfevaluatie Ledenraad en RvT

Begin september vond een zelfevaluatie plaats van de Raad van Toezicht en de Ledenraad. Een deel van het programma vond gezamenlijk plaats. De zelfevaluatie werd extern begeleid en had het doel om te reflecteren op rolvastheid en samenspel. Daarnaast was inspirerend en elkaar beter leren kennen een belangrijk doel van deze dag.

Ledendag

Vooruitblik op 2025

De Ledenraad blijft zich in 2025 inzetten voor:

  • Verdieping en versterking van de governance binnen CBZ.
  • Motivatie om minimaal twee keer per jaar een regio-ontmoeting te organiseren binnen de regio’s.
  • Een goede dialoog en samenwerking met de bestuurder en bijdragen aan de doorontwikkeling van de coöperatie. Voor 2025 zijn er zeven thema’s gekozen. Onze ambitie is om te werken aan een gezond en een goed leefklimaat, zowel bij de zorginstellingen als binnen de werkorganisatie in Wageningen. We blijven alert en streven ernaar ons voortdurend te verbeteren, met een gezamenlijke inzet en betrokkenheid om de hoge standaarden van CBZ te waarborgen. Eén van de thema’s zal telkens op de Ledenraadsvergadering worden besproken.
  • Een verdere professionalisering van de Ledenraad en haar commissies.
  • De organisatie van de Ledendag. In 2025 wordt er op 9 oktober opnieuw een Ledenavond georganiseerd. In de terugkoppeling vanuit de leden over deze avond, blijkt dat het een waardevolle toevoeging is op de regio-bijeenkomsten. Een keer per jaar de collega’s uit andere regio’s ontmoeten, wordt als waardevol ervaren.
  • Een serieuze afweging voor de toelating van nieuwe leden. Groei is geen doel op zich, daarom moet het een verrijking zijn voor zowel het nieuwe lid als voor CBZ, om lid te worden.