Kwaliteitsbeleid
Alle leden van CBZ hebben een kwaliteitskeurmerk. De meeste leden bezitten het keurmerk van de Federatie Landbouw en Zorg. In dit keurmerk staan echter niet de contracteisen per financieringsvorm. Daarom werken we met een stoplichtenmodel waarin alle kwaliteitseisen zijn beschreven. Op basis van controles leidt dit tot een indeling in rood (verbeteringen nodig, niet meer declareren), oranje (verbeteringen binnen drie maanden afronden), groen (alles in orde). Op deze manier helpen we de leden alert te blijven op kwaliteit.
Voorafgaand aan een bedrijfsbezoek wordt 10% van de deelnemersdossiers inhoudelijk gecontroleerd. De resultaten worden meegenomen bij het bedrijfsbezoek. In 2024 zijn er 231 bedrijfsbezoeken afgelegd. Afspraken over verbeteringen worden in het bedrijfsbezoek vastgelegd en opgevolgd door hercontroles.

Tevredenheid deelnemers over de zorg
De leden van CBZ gebruiken meerdere instrumenten om de tevredenheid van deelnemers over de geleverde zorg te meten. De keuze van het meetinstrument wordt mede bepaald door de doelgroep, aanbod en kwaliteitskaders.
Uitkomsten
| Meetmethodiek | Gemiddeld cijfer (schaal 1-10) |
|---|---|
| Vanzelfsprekend (zorgboerderijen) | 8,2 |
| Zorgkaart Nederland (ouderen woonzorg) | 9,0 |
| Dit vind ik ervan: vragenlijsten die onderdeel zijn van de begeleidingscyclus en in dialoog worden ingevuld. Het cijfer is een vertaling van ‘slecht’, ‘matig’, ‘goed’ en ‘top’ op het onderdeel Hulp (Betrouwbaar; Luisteren; Afspraak is afspraak; Tijd; Omgang; Behandeling; Vakmanschap; enz.) | 7,6 |
Toelichting meetmethodieken
Vanzelfsprekend
Vanzelfsprekend wordt gebruikt voor cliënten van kleinschalige aanbieders in de groene omgeving, bijvoorbeeld zorgboerderijen. Er zijn vragenlijsten voor jeugd, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking, volwassenen met andere problematieken, naastbetrokkenen, zowel voor dagbesteding als voor 24-uurszorg. Deze vragenlijsten sluiten aan op het Kwaliteitskader voor de Zorglandbouw en zijn ook toegestaan als het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg van toepassing is.
Dit vind ik ervan
Voor cliënten met een VG-indicatie die 24-uurszorg ontvangen in een niet-groene omgeving en waarop het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg van toepassing is.
Cliëntervaringsonderzoek ouderen woonzorg (V&V)
In 2024 is het kwaliteitskader verpleeghuiszorg vervangen door het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan”. De eisen voor cliëntervaringsonderzoek zijn daarmee veranderd. Tot en met 2023 werden ervaringen van cliënten met een V&V-indicatie die 24-uurszorg ontvangen gemeten met een door CBZ ontwikkelde vragenlijst. Deze eis is komen vervallen. In plaats daarvan hebben zorgaanbieders in 2024 een inspanningsverplichting om cliënten uit te nodigen om een zestal waarderingsvragen te beantwoorden. Dat kan via Zorgkaart Nederland of op een andere wijze. Vanaf 2025 wordt een nieuwe vragenlijst voor V&V aanbieders verplicht. In afwachting van deze ontwikkelingen is voor 2024 besloten om alleen “Zorgkaart Nederland” te promoten.
ISO certificering
Zorgaanbieders die bij CBZ zijn aangesloten en zorg in natura via ons declareren, tonen hun kwaliteit aan met een kwaliteitskeurmerk. Ze laten zien dat ze beschikken over een goed werkend kwaliteitsmanagementsysteem (KMS). CBZ stelt geen specifiek keurmerk verplicht, maar biedt leden de vrijheid om het keurmerk te kiezen dat het beste bij hun organisatie past. Mogelijke keurmerken zijn: HKZ, ISO 9001:2015, Kwaliteit Laat Je Zien en Prezo Care. Leden die hun kwaliteit aantoonbaar maken volgens de methodiek Kwaliteit@ zijn eveneens welkom bij CBZ.
Het bureau van CBZ zelf heeft het ISO 9001:2015 certificaat.


Gedragscodes
De Governance Code Zorg wordt nageleefd. Dit is een verplichte gedragscode. Aan de verplichtingen van de Wtza en de Wmcz wordt voldaan. Dit is verplichte wetgeving. De toepassing is in onze werkprocessen en in de inrichting van de organisatie verankerd. Het melden van incidenten, calamiteiten en klachten is via protocollen en werkprocessen vormgegeven. Tijdens de bedrijfsbezoeken wordt de naleving besproken. Via de IGJ- en GGD-rapporten krijgt CBZ ook informatie hoe een onafhankelijk toezichthouder een en ander beoordeeld. Zo nodig worden verbeteringen op locatie of centraal doorgevoerd.

De klachtenfunctionaris van CBZ is Ben Eikelboom.

Duurzaamheid
Bij CBZ is duurzaamheid geen losse taak, maar verweven met wie we zijn en hoe we werken. Onze zorglocaties liggen vaak midden in het groen. Dat verbindt ons dagelijks met de natuur en motiveert ons om zorg te dragen voor het milieu. In 2023 tekenden we de Green Deal Duurzame Zorg, waarmee we onze gezamenlijke inzet voor duurzame zorg hebben versterkt.
Duurzaam vastgoed
Veel leden zijn al actief bezig met het verduurzamen van hun gebouwen en het hergebruik van materialen. In maart 2024 vond de eerste inspiratiesessie voor leden over duurzaam vastgoed plaats bij De Amanshoeve in Agelo. Eigenaar Jan Aman deelde zijn kennis over duurzaam vastgoed en de duurzame keuzes die hij maakt voor bestaande locaties en nieuwbouw.
Het was een inspirerende bijeenkomst waarin onze leden volop ideeën konden opdoen voor de technische en financiële mogelijkheden bij het verduurzamen van hun zorggebouwen.

Week van de duurzaamheid
Tijdens de Week van de Duurzaamheid in oktober deelden we inspirerende voorbeelden van leden, zoals Villa Vrijland en De Roek, via onze website en social media. Met de interne campagne ‘Zorg voor Energie’ hebben we medewerkers aangemoedigd om mee te denken en mee te doen. Zo werken we samen aan een duurzame toekomst.
“Groen is tegenwoordig een hippe term, maar voor ons is het al jaren een vanzelfsprekendheid. We zoeken altijd naar manieren om het milieu te ontlasten.” Lees het hele artikel



